torsdag 20. februar 2014

Olympiske Frokost Scones

Tom brødboks, innekos og OL.
Da blei det klart at det måtte en ordentlig god fokost til,
 foran tv'en - ivrig OL titter som jeg er. 


Ordentlig gode og enkle scones,
med hjemmelaget eplesyltetøy, og en god kopp te. 



Dette trenger du for å lage 2/8 stk:


450 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
2 ss sukker
4 ss rapsolje
3 dl melk

Bland sammen det tørre og ha i melk og olje.
Bland fort og lett sammen, ikke overarbeid deigen for mye.
Da blir den lett seig og hard. 

Del deigen i to emner, og lag to runde kaker som plasseres på et bakebrett med bakepair. 
Del hver kake i 4, nesten igjennom, men spar litt så de kan brytes lett når de er stekt. 

Så inn midt i ovnen, 225 grader i 10 - 12 min.

Fort, fantastisk - frokost. 



Kanskje du prøver deg på disse?
I helja går jo 3 og 5 mila av stabelen. 
Det kan jo hende de har fått skikk på skia innen da!


*

1 kommentar:

  1. Mm, de så gode ut! Sånne baker jeg også av og til, men i glutenfri variant for meg da. Kanskje du har lyst til å prøve mine kakevafler? Se: http://georginesgleder.blogspot.no/2014/02/hykarbovarsel-herlige-vafler.html?showComment=1393345797156

    SvarSlett