onsdag 24. april 2013

Setedalsgenser



Det blir mye strikking for tia. Det strikkes med tanke på neste vinter, så nå holder jeg på med en setedalsgenser til poden. Det er ikke noe som varmer så godt som hjemmestrikka.  Også er det greit å ha noe å pusle med i ventetia. 

Jeg strikker min setedalsgenser etter Sandnesgarns oppskrifthefte klassikere 0 - 4 år. 
Og jeg bruker superwash ullgarn fra Europris. Ikke alt garn trenger å være dyrt garn. Har strikka masse i dette tidligere og er storfornøyd.  Setedalsgenseren er en genser det går lett og stikke og det er ganske så moro, ettersom det er mønster heile veien. Dette blir nok ikke den eneste av disse jeg kommer til å strikke.
Og når en kommer fra Agder, ligger det vel litt i korta at en må ha en sånn i skapet sitt.


Litt om Setedalsgenseren
* Setedalsgenseren er en tradisjonsgenser. Opprinnelig strikkes den med hvitt på sort bunn.

*Den er satt sammen av åttebladsroser. I tillegg brukes elementer som kross og kringle. Dette mønsteret finner du øverst på genseren. Bolen ellers strikkes med lus.  

*Mariusgenseren har et mønster inspirert av nettopp dette mønsteret.

*Kofta er ofte brukt i sammenheng med Setedalsbunaden for menn. Da er det gjerne en litt mer pynet versjon med broderier påsydd på krage og ermer. Gjerne med sølvknapper til. 


Skal du prøve deg på en Setedalsgenser?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar